Miriam Hejzlarová je zakladatelka projektu UČITELNICE.cz. Jedná se o místo, kde se potkávají učitelé, rodiče, autoři materiálů a všichni, kterým není jedno, jak se děti ve školách nebo doma vzdělávají. K UČITELNICI se připojují další a další školy, a z toho máme radost. Více škol totiž znamená více zapojených učitelů a pestřejší hodiny pro děti.
Proč vznikla UČITELNICE?
Miriam byla učitelkou a chtěla se vzdělávat a najít způsob, jak zpříjemnit učení dětem i sobě. Před pěti lety nebylo moc možností, jak by se mohli učitelé inspirovat a najít materiály, které by se jim hodily do hodin, všechno si museli dělat sami. Nechtěla dělat stále dokola všechny materiály, a proto vytvořila UČITELNICI – místo, kde se mohou učitelé a rodiče navzájem inspirovat a sdílet nápady. Teď je samozřejmě hodně materiálů na internetu, ale i přesto se Miriam snaží skrze své webináře propojovat učitelé, aby si mohli sdílet své nápady a zkušenosti. Miriam chodí i po vysokých školách, aby mohla rozvíjet a šířit UČITELNICI a zároveň aby byla stále v obraze.
Co může dětem pomoci, aby se cítily lépe ve třídě?
- Jedním z prvních věcí je difuzér. Je to maličkost, ale je to první věc, kterou začnete vnímat po příchodu do třídy a velice to pomáhá nabudit dobrou atmosféru.
- Dalším krokem může být vymalování třídy do světlejších barev. Prostor to výrazně zvětší a
- Posledním krokem je koberec. Ano, čtete dobře. A víte proč? Koberec zútulní prostor, můžete ho používat k mnoha cvičením a hrám při vyučování. Děti také nemusí být v lavicích a je to pro ně příjemnější.
Zároveň chápeme, že není vždy v silách učitelů, aby mohli zajistit všechny výše uvedené věci a pomoct tímto způsobem dětem při výuce.
Jakým způsobem můžete vést třídnické hodiny? Pomůžou ledolamky.
Asi si teď říkáte, co je to ledolamka? Jedná se o hry, které prolomí ledy mezi žáky a pomůžou k pospolitosti kolektivu ve třídě. Miriam používá také diskuzní kartičky, které obsahují různorodé otázky, které nevypadají na první pohled jako učení, ale zároveň pomáhají dětem k sociální interakci se zbytkem dětí. Také doporučuje, aby učitelé začínali první odpovídat na otázky. Postupem času se z toho mohou vymanit a odpovídat až naposledy nebo jen když se děti zeptají, ale je vhodné pracovat s dětmi, a ne jim jen zadat úkol.
Zajímá vás, jaký má Miriam názor na supervizi ve školách? Co by doporučovala dělat s dětmi, když nemají moc náladu? A jak vidí dodržování délky hodiny? Tohle a mnohem víc se můžete dozvědět ve videu na našem YouTube kanále.